Melodikrysset nr.32 2009

Jag har hängt upp mig på en låt och jag kommer inte ihåg.

Jag skriver vad jag kan så här långt.

Första uppgiten för idag var vad den instrumentala
gruppen heter som spelade för oss och det var
Orsa Spelmän. så Orsa på L7 och Spelmän på L1.

Nu är vi igång och nästa fråga var om en TV serie
En amerikansk komedi. Låten som vi hörde
var signatur till "Vänner"så vänner på V9.

Nu en geografisk plats. Låten "Flicka från Backafall"
där månen går vakt över Hven så den geografiska
platsen är ven. Ven på L9.

Nu spelade Magnus Johansson trumpet för oss
och det var Peter Lundblads "Ta mig till havet"
1:a ordet Ta på L12.

Nu blev det en trippel fråga.
Sången vi hörder var "Solola" av Evert Taube och hon som sjöng
var Lisa Ekdahl.
Lisa på V14 Ekdahl på V5 och Taube på V12.

En dubbelfråga nu och denna gången handlade det om film.
Vad hette figuren som rollnamn i filmen?
Jag kände genast igen melodin och det var "Indiana Kones"
Den spelades av Harrison Ford och rollnamnet var Indiana Jones
Indiana på L2 och jones på L8.

Nu till M.A Numminen som sjöng en engelsk slager
nu till mitt dilemma jag kommer inte ihåg låten.
jag får återkomma till detta senare.
det ska stå   Do på V10.
Låten var en ABBA låt  "Ido I do!
ska erkännas med hjälp av Marie

Så var det halvlek.

Lena Philipsson sjöng på engelska och då heter den
"It hurts" men på svenska blir det "Det gör ont"
Det tredje ordet i den svenska titeln så ont på V6.

Ett redskap efterfrågades nu. det var vanligare förr.
Mest på landet sa Anders Eldeman.
Låten var Den gamla spinnrocken"
så redskapet var spinnrock på V1.

En svensk rock poet, trubadur, ja nästan veteran
som sjöng en Bellman visa "Måltids sång"
Så lunka vi så småningom" och det var Rolf Carlsson
Rolf på L3.

Så spelade Roland Cedermark så vakcer för oss
riktig sommar musik "Visa vid vindens ängar"
Det lilla ordet visa på L11.

Vad heter gruppen var nästa fråga ? "Den döda vinkeln"
var sången och den gruppen var Kent.
Kent på L4.

Nu blev det Opera musik och det var Richard Kleiderman
som spelade ur operan "Porgy and Bess"
Bess på L13.

Jag avslutar detta melodikrysset med Lena Philipsson "It Hurts"

Jag återkommer så fort jag jag kan M.A. Numminens låt.
Ha det så bra denna lördag.

Kommentarer
Postat av: Gith Ewertzh

hej



Stämmer av mina svar med dina ibland...I do är det....Finnen du vet...L 10

2009-08-08 @ 18:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0