Melodikrysset nr. 12 2009

Det var en besvärlig omgång.
vi har fått leta en hel del.

men så här blev vår lösning på krysset.

Första uppgiften för dagen var "Carola som sjöng sin "Mitt i ett äventyr" fast på engelska, så ordet äventyr passar på L4.

Nu hörde vi en liten barn visa "Sov du lilla videung" och ordet videung ska in på V7.

En folk kär artist sjöng "Sol över Klara" och det var Edvard Persson. Edvard skriver jag på L3.

Nu blev det en Magnus Uggla låt "En kung i baren" och kung passa på L5.

En dubbel fråga Vem som sjunger "Om du lämnar mig nu". Det var Lars Winnerbäck och Miss Li.
Så på V1 ska Winnerbäck in och på V11 Miss och på V6 Li.

Nu kom en film fråga Vem som har skrivit musiken, han efternamn. filmen var "Indiana Jones"
och kompositörens namn är john Williams. Williams ska in på L1.

Nu en svensk visa som man förknippar med Bernt Staf och det är "Familjelycka"
och i den visa så finns ordet söt som ett positivt och beskrivande ord så söt in på L12.

Nu har vi kommit halv vägs

En dubbelfråga En film igen och denna gång var det Titanic och orsaken till händelsen var ett isberg.
Titanic in på V9. och isberg in på V16.

Nu till min svåraste fråga som jag hade bekymmer med. Lill-Babs hade sjungit denna, efter lite forskning så kom vi fram till  att det var "Ett nyfött barn" och en inrättning är ju BB så skriv BB på L8.

Dubbel igen nu var det en ring leks visa som man sjunger vid midsommar tid. Det var "Jag gick mig ut en afton"
De små orden ut på L13 och lilla ordet en på L14.

En film igen nu var det en från -60 talet och det var Easy Rider med Peter fonda och dom kör motorcykel i den filmen och förkortat blir det MC på L15.

En psalm spelades nu och den brukar vi höra vid skolavslutningar och det är "Den blomstertid nu kommer"
Det lilla ordet Nu ska in på L2.

Sista uppgiften för dagen var Nordman som sjöng "Vandraren" och hon som skrivit den var Py Bäckman.
skriv hennes förnamn Py på V10.
 Detta var hela krysset för idag.

Dagen låt blir Nordman med sin "Vandraren"


Hoppas ni alla får en bra lördag .

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej!

Visst är det tråkigt med dessa små korta ord?

Och kan man de inte så "förstör" de ganska mycket. Nej jag gillar de lite längre kluriga orden bättre.

Men det var ju roligt att jag kunde ge dig lite hjälp på traven. ;-)

Hoppas att du har haft en härlig lördag och att du får en minst lika härlig söndag.

Kram Marie

2009-03-21 @ 22:45:51
URL: http://marieslillablogg.blogspot.com
Postat av: vivan

Jag tyckte att krysset var lite svårt...fick lyssna på reprisen och då lossnade det...kom inte på L1..hm

fick fråga sonen...annars haft en skön helg...funderar på om jag skall baka bullar...kramen!

2009-03-22 @ 15:47:10
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Ia

Tänk så olika man kan tycka...jag tyckte det var ovanligt lätt!!!



Håller med Er om dessa många småord...vansinnigt tråkigt!



Även vi fick oväntad hjälp av en ovanligt engagerad dotra...kul!!!!!

2009-03-23 @ 16:06:46
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0