Melodikrysset nr. 21 2009

Jag löste krysset medans jag städade upp lite det var lätt denna gången
men jag har inte haft tid förrän nu att skriva ner det förslag jag har till lösningen.

Idag började krysset med svensk musik vi hörde "Jag mötte Lassie" med Ainbusk Singers deras första del av namnet ska in på L4 Ainbusk.

Nu fick vi höra en engelsk låt "Kiss me Quick" den förknippar man med Elvis i låten önskar han en sådan alltså en Kyss och en snabb sådan. Kyss på V13.

Nu var det Sanna Nielsens tur att sjunga och hon sjöng "Empty room". Hennes efternamn passar in på L8 Nielsen

Nu var det en dubbelfråga Jag förknippar denna denna lilla visan med Cornelis Wreesvijk och låten var "Brevet från kolonien" Brevet på L1 och kolonien på V15.

En svensk pop grupp som sjöng och spelade "Innan allt försvinner" gruppen heter Bo Kaspers. Hans förnamn in på L14 Bo.

Svenskt igen fast av äldre datum den kommer från en film som heter "Vi som går köksvägen" Tutta Rolf sjunger.
"Eko vill du svara mig"  Nu handlade det om ett naturfenomen och det kan ju vara Eko på L12.

Jag är inte så värst bra på klassiskt men denna kunde jag, Det var Ludvig van Beethovens Symfoni nr.5
eller populärt kallat Ödessymfonin på svenska. vi skulle komma på ordet ödet så ödet på V11.

Nu var vi halv vägs

Nu spelades en låt som var en landsplåga 2004 och det var "Ingen vill veta var du köpt din tröja" med Raymond och Maria men det är Rymond som passar på L2.

Nu klassiskt igen och denna gången kände jag igen den också bra när han spelar klassiskt som man kan, denna gången var det "Barberaren från Sevilla" vilken yrkesman handlar operan om ? jo barberaren på V1.

Nu fick vi höra en gammal låt "Du ska få min gamla...... när jag dör" . Sakerna man får är ju inte nya så lilla ordet nya in på L5.

Nu sjöng Friends "Lyssna till ditt hjärta" och tjejerna som sjunger heter Kim och Nina. Nina in på V7.

Dubbel igen och denna gången handlar det om vem som är kompositören både för och efternamn.
Låten heter "Som små stjärnor" av Evert Taube. Evert på L3 och Taube på V10.

Nu lite mer sting i låten vi hörde "Paradise" med E-Type. Enda stället som hans namn passar in är på V6 E-Type

Sista uppgiften för idag är det också lite fart i denna gången var det Electric Light Orchestra och de spelade "Livin Thing" dom förkortar sitt namn ELO så förkortningen ELO in på V9.

Jag avslutar med denna sången.



Hoppas ni får en bra lördag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0