Melodikrysset nr. 22 2009

Det var många melodier idag som jag kände igen men inte kom på vad de hette.
Namnen fanns på tungan men ville inte lämna den.
så jag fick googla precis som mannen i publiken gjorde.

Här är mitt förslag till lösningen till detta kryss.

Första kryss adressen var en trippelfråga
Vi hörde "Dunderhonung" men i orginal heter den "Sommartider" av Per Gessle.
Per på V14 och Gessle på L1 och Sommartider på V6.

Nu skulle vi förknippa melodin med ett instrument och skriva det på L2 fast i flertal
"The Tamborine man" Det får bli tamburiner på L2.

Nu en vandringsvisa "Vi går över daggstänkta berg fallera" Första ordet Vi på V11 och tredje ordet
över på L5.

Nu en Povel Ramel låt. Det var hans barnbarn som sjöng Jonatan Blom Ramel och låten
hette "Fru Svenssons karl" fast i orginal så heter den "Sjung om studentens lyckliga dar"
Ordet som skulle komma på var ljusnande "en ljusnande framtid" så på V7 blir det ljusnande.

"Run away" fick vi höra nu och det var Darin som sjöng så Darin in på L9.

En svensk känd TV serie som var en riktig långkörare och det var "Hem till byn"
Det lilla ordet byn in på L13.

Nu var vi halv vägs

Roy Orbison sjöng och jag har glömt vad låten heter. men det gjorde inget för det var sångarens efternamn som efter frågades. Så Orbison in på V12.

Film musik  jag är rätt dålig på det men denna kunde jag och det var "Bron över floden Kwai"
Det var Boston pops som spelade "Colonel Bogey march".  Bron in på L10.

Film fråga igen och denna gången var det film kompositörens förnamn som söktes en italienare,
Filmen var Gudfadern och nu stötte jag på patrull nu var jag tvungen att googla namnet var Nino Rota så nino in på L8.

Nu en finsk version av en känd gammal svensk låt och det var "En liten röd stuga" så liten in på L4.

En Olle Adolpson låt och det var "Det Gåtfulla folket" gåtfulla passar på V1.

Sista uppgiften för idag var Vilket land kom nästa artist ifrån.
Dolly Parton kommer ifrån USA så USA ska in på L3.

En rolig version av sommartider som ni kan lyssna på.

Ha en bra lördag alla som läser detta. Förresten alla andra också.

Kommentarer
Postat av: vivan

Tack för L8, nu är det inskickat!

Vinner jag får jag dela med mig till dig!!!

Ha en go mors dag!!!

Kramen!

2009-05-31 @ 11:19:29
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Anmaja

Vad duktig du är som löser det själv? Eller får Du nån hjälp ibland? Jag brukar försöka själv men det stupar alltid och jag brukar ta hjälp i en chatt där de löser tillsammans. :-)

Anmaja

2009-06-01 @ 19:38:28
URL: http://blogg.omakastengods.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0