Melodikrysset nr.47 2009

Nu har jag lite tid över.................
Man tror att man ska hinna allt på en kvart men....
.
Nu kommer mitt förslag till lösningen på melodikrysset
.
Första uppgiften för dagen var en dubbelfråga
Vem har skrivit den svenska texten till denna engelska låt ?
Och vilken geografiska plats handlar det om i visan ?
Cornelis Vreswijk har skrivit "Dansa Samba med mig"
och platsen i låten är Copacabana
Cornelis på L1 och Copacabana på V1.
.
Så var det Lennart Palms tur att spela en låt
Den heter "Evert" fast man förknippar den
med Matz Stefanz med Lailaz
Frågan här vad heter mannen i låten
och det blir då Evert på V10.
.
En rapp låt kom nu. Nu blev man lite nervös
för jag kan inga rapp artister
Denna låten hette "Det går bra nu"
och när jag slog upp den låten så stod det
att Petter sjöng (rappade) den så
Petter på L2.
.
En dubbelfråga igen
Denna gången hörde vi "Gamle Svarten"
Roland Cedermark spelade
Vad heter djuret i låten var frågan här
och personen vilken funktion har han ?
Svarten på V15 och Ryttare på V6.
.
Så fick vi höra "Nobody knows when you´re
down and out"  Sångaren heter Eric Clapton
Hans efternamn Clapton på L3.
.
Nu en Evert Taube låt det var "Oxdragar sången"
Här spelade Ulrik och Mikael Neuman
Visan börjar så här "Allt bakom oxar 10 från stadens sus och dus."
I texten skulle vi hitta ett ord som liknar ett ljud
Sus är ju ett ljud
Sus på L12.
.
Marsch var nästa uppgift.
Ett flicknamn skulle vi hitta denna gången.
"Bohus Bataljon " så hette låten och i den
finns det tre damer nämnda Ada, Beda och Kristin
Ada är på tre bokstäver så det får det bli
Ada på L13.
.
Halvlek
.
Trippelfråga.
En låt från denna svenska grupps senaste cd
"Wheel of fortune" Gruppen heter Ace of Base
Ace på L4, of på V14. och Base på L11.
.
"Jolly Bob från Aberdeen" en Lasse Dahlqvist låt
Mannens smeknamn i låten ?
Bob på V11.
.
Dubbel igen
Opera....oj oj oj...svårt igen
Superstjärna.........hon sjöng "Meine lippen sie
küssen so heiss"
Goggel igen ....hon heter Anna Netrebko
Anna på V13 och Netrebko på L5.
.
Arne Domnerus spelade en Povel Ramel låt
"Ta av dig skorna"
Första ordet i låten
Ta på V8.
.
En svensk låt som sjöngs på engelska
Vad heter den på svenska ?
Tommy Nilsson sjöng "Some day"
fast på svenska blir det "En dag"
En på L7.
.
Sista uppgiften för denna lördag
Vikingarna denna gång "När vi rör varann"
Första ordet här med
När på V9.
.
Så skulle detta krysset också vara löst
Jag avslutar med denna låt
och önskar er alla en trevlig lördag kväll.
.
Vi hörs
Tjingeling

Kommentarer
Postat av: Margaretha

Himmel vad produktiv du är här på bloggen !!!! Det är ju mycket att läsa igen ;o)

Den lille Timellkatten är supersöt.....kul namn...

Ha nu en härlig lördagkväll !!!!

Kram på dig

Margaretha

2009-11-28 @ 18:15:08
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: hjördis

Önskar dig min vän en trevlig Advent Kram // Hjördis

2009-11-28 @ 19:08:30
URL: http://fridhemsgangets.blogg.se/hjma
Postat av: soffie

jag ska be pappa kolla in din blogg varje lördag för mor+far lyssnar ju med på detta krysset,

ha en goo lördagskväll

2009-11-28 @ 20:35:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Suss

Inte för att jag kommer att skicka in, men det var skönt att få veta vad operasångerskan heter. Det hade vi aldrig kunnat gissa oss till.

2009-11-29 @ 00:14:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Nattugglan

Ingrid!

Tack för all hjälp med X-et... allt-som-oftast!!

(en liten rättelse) Dom heter "ace of base" med ett s i base ... inget annat.....



Ha de´ sa Nattugglan

2009-11-29 @ 03:07:38
Postat av: Madeleine

Oo men ta en semla, varsågod, jag har många. =)

Kram Madeleine

2009-11-29 @ 08:46:06
URL: http://mitthemochjag.blogspot.com
Postat av: cilla

hejsan, jag blev klar med tårtorna och nu börjar jag hinna med mig själv. hoppas du har en härlig helg. kramisar

2009-11-29 @ 10:21:27
URL: http://wiccankraft.blogg.se/
Postat av: Trolda

Vad duktig du är! =D och visst är det ont om TID ibland...jag tycker inte man hinner med alls allt vad man vill emellanåt! ha en fin advent!



Trolda - kramar =D

2009-11-29 @ 15:23:36
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0