Melodikrysset nr.38 2009

Idag så var krysset så där tyckte jag
ett bekymmer bara men det löser sig säkert.

Första kryssadressen var en en dubbelfråga
och handlade om vilken grupp som spelade.
Det var Gyllene Tider "En sten vid en sjö"
Gyllene på v1 och Tider på V11.

En dubbel igen och nu skulle det handla om ett djur
från en film
Filmen heter "Lejonet Elsa" och bygger på en roman
som blev en världs succé
Lejonet på L2 och Elsa på V16.

Nu en Dansk version av "Mjölnarens Irene"
Danska pigerne sjöng
Namnet i visan ska in på L9 Irene.

Enya sjöng för oss "May it be" och den sången finns i filmen
"Lord of the rings" på svenska "Sagan om ringen"
Ringen på V8.

En visa fick vi höra nu och vad finns på underlaget?
frågade Anders Eldeman.
En svensk rock grupp spelade
Visan var "Vi går över dagg stänkta berg"
Dagg ligger på underlaget så då blir ordet dagg på L6.

Nu en operett som heter" "
Melodin ur denna heter "Om jag hade pengar"
Spanska gruppen Camerata spelade
hela om jag hade pengar ska in på V5.

Nu sjöng Ewa Roos sin "Vilken härlig dag"
Hennes förnamn Ewa in på L4.

Så var vi halvleks

Nu fick vi höra en melodi från -80 talet
George Michael sjöng "Careless whisper"
Hans förnamn George in på L1.

Nu en dubbelfråga  Tomas Haglund som är en violinist
spelade för oss en låt som heter
"Jag har bott vid en landsväg"
de båda första orden in på V15 Jag och har på V12.

En instumental låt igen och nu var det vem
är upphovsmannen till denna låt som heter
"Pomp and circumstance"
efternamnet på kompositören
BBC symfoniorkester spelade
och det är Edward Elgar
Elgar på L3.

Dubbel igen vad heter filmen som är från -80 talet
filmen heter Top Gun och låten som vi hörde
var "Take my breathe away"
huvudpersonerna hör till landet usa
Gun på V7 och USA på L14.

Nu en melodifastival låt fast ingen sång
denna gång och låten det var "En dag"
Den låten förknippar jag med Tommy Nilsson
Dag på L13.

Sista uppgiften för idag är en melodifestivallåt
från 2004 och det var Emil sigfridsson som sjöng
"Innan mörkret faller" Hans förnamn Emil in på V10.

Jag avslutar mitt kryss med denna melodi
George Michael och sin "Careless whisper"


Nu ska jag ut i det fina vädret och njuta
Sköt om er och ta han om er
Tjingeling

Kommentarer
Postat av: Gun

Man kanske skulle börja lösa melodikrysset.



George Michael är så bra!:D

2009-09-19 @ 13:33:07
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Marie

Ser att vi än en gång har fått fram samma resultat. Håller tummarna och hoppas på vinst för någon av oss nästa lördag.

Kram

2009-09-19 @ 15:25:12
URL: http://marieslillablogg.blogspot.com
Postat av: viola Gunnarsson

Den här gången hadde jag samma resultat,kollade för säkerhets skull.

2009-09-20 @ 23:27:28
URL: http://Lisa Viola T.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0