Kladdkaka på LCHF vis

Nu har vi provat den nya kladd kakan på LCHF vis.
den var faktiskt god ... kanske lite mindre tid i ugnen ... den var inte
så kladdig precis. Det får bli 5 min mindre i ugnen nästa gång.
receptet kommer här
Ingredienser:
200 g skållad och skalad mandel
200 g mörk choklad
200 g smör
1 dl sukrin
25 g (ca 4 msk) kakao
5 ägg
ev 1 msk rom alt. några droppar pepparmyntsolja

ev florsocker till garnering 

Till servering:
vispad grädde och ev myntablad 

Gör så här
Hacka mandeln fint. Smält choklad och smör över vattenbad.
Tillsätt sukrin och sikta ner kakao under omrörning.
Tillsätt mandeln och därefter ett ägg i taget samt ev rom.
Rör hela tiden kraftigt(eller med elvisp).

Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, 25 cm i diameter.

Grädda i 150 graders ugn 50-60 min
beroende hur "kladdig" du vill ha den.
Den ska vara lite lös inuti när du tar ut den.

Sikta ev lite florsocker över före serveringen.

Och voíla så har du en god kladdkaka utan mjöl och socker!

P.S. Sukrin är en sockeralkohol som ser ut som socker,
smakar ungeför som socker (fast inte fullt lika sött).
.
P.S. jag hittade söt mandel mjöl på LIDL
så jag slapp skålla och hacka själv.
.
Vi ses
♪♫•*¨*•.¸¸♥ ¸¸.•*¨*•♫
Tjingeling


Kommentarer
Postat av: Petra

ta med en bit till mig imorgon!!! :)

2011-03-19 @ 20:59:31
URL: http://petras.blogg.se/
Postat av: Annelie Esséus

Aha! Det där ska jag lägga på minnet!

Fast jag är inte så sugen på nån kaka ännu, har inte riktigt kommit igång ännu faktiskt, efter den förgjordade magsjukan.....

Och tack söta Ingrid för dina uppmuntrande ord på bloggen!

2011-03-20 @ 09:06:09
URL: http://dartanjang.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0