Melodikrysset nr 7 2009

Puh vilket kryss det var denna vecka, knepigt till tusen, men nu tror jag har det rätt.

Första uppgiften vem sjunger "ABC" Det är Anna Book. Så hennes förnamn ska in på L9 Anna

Dubbelfråga. En visa av Olle Adolfsson "Nu har jag fått den jag vill ha". Första ordet ska in på V10 Nu
och sista ordet ska in på V8 ha.

Nu hörde vi Tommy Nilsson sjunga "Some day" men vad heter den på svenska ? jo "En dag". Så det lilla ordet En skrivs in på V11

Dubbel igen, nu hörde vi visan "Med en enkel tulipan" och då säger man väl grattis till den som man sjunger till.
L2 ska vi skriva Tulpan, och på V12 Grattis

Barnvisa !! "Imse vimse spindel". Första ordet in på L13 Imse

Dubbel fråga igen många sådana idag. Nu en succé från 2008 "Håller min dörr på glänt" med Nisse Hellberg
Då skriver vi Nisse på L 10 och Hellberg på L1

Barnvisa igen. Nu blev det tvärstopp för mig. Jag hade jätte svårt att komma på denna visa, men med hjälp av "lilla gubben" så gick det, visan heter ju "Rida rida ranka"... Hästen heter Blanka   På V7 ska det stå Blanka.

Nu spelade Gnesta Kalle en melodi om ett gift par som inte var så snälla emot varandra. Hon vände ju igelkotta skinnet med taggarna innåt när hon lappade byxorna  till sin gubbe. Det var en stackars igelkott som fick sätta livet till. Så skriv igelkott på L3

Sven-Bertil Taube sjöng "Den allra vackraste visan" som är tonsatt av Lille-Bror Söderlundh. Då har vi hans efternamn på V6 Söderlundh Förlåt det ska vara Lille-bror på V6. En läsare påminde mig... tack

Melodifestival låt från 2007 "I remember love" med Sarah Down Finer. Sarah ska in på L5

Nu fick vi höra en instumental melodi. Jag kom genast att tänka på Zarah Leander men låten var det lite svårare med.
men ledtråden var ju att hon hade tappat en förmåga. Efter lite letande så kom jag fram till att låten heter "Sången om syrsor" och då förstod jag att hon inte kunde höra... PÅ L4 ska ordet höra in

Sista uppgiften för idag var om en svensk rock grupp som kom från Robertsfors och bildades 1992. De sjöng "In privet"
och gruppen heter Sahara Hotnights. Sista ordet för idag blir alltså Hotnights på V1

Nu tänker jag dricka en god kopp  kaffe som belöning, både för mig och "lilla gubben".

Kommentarer
Postat av: Lena

Vad duktig du är på melodikrysset. Ha en trevlig alla hjärtans dag :)

2009-02-14 @ 16:08:16
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/
Postat av: Alme

Tack för en trevlig sida!

Dagens kryss var nr 7.

V6 frågades efter tonsättarens dubbla förnamn,

alltså Lille-Bror.Mvh

2009-02-14 @ 18:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0