Melodikrysset nr. 29 2009

Idag kunde jag höra melodikrysset på vanlig tid
så här kommer mitt förslag på lösning.

Första uppgiften var en kort fråga Vem sjunger?
Låten vi hörde vae "Håll om mig" och hon som
sjunger den heter Nanne Grönwall så
hennes förnamn in på L2 Nanne.

Nu är vi igång

En dubbelfråga denna gång Vad heter flickan
i visan?  visan vi hörde heter "Cecilia Lind"
Cecilia på V9 och Lind på V6.

Nu fick vi höra Malena Ernman sjunga ett klassiskt
verk från en känd opera och det var "Carmen"
carmen in på L9.

Nu en Evert Taube visa och vi skulle skriva in det
3:e ordet på V14. Nu är jag lite osäker
tror att det var "Här är den sköna sommaren"
det tredje ordet blir då den så den in på V14.

Nu fick vi höra en duett med Jane Horrocks och
Robbie Williams som sjöng "Things"
Hans förnamn passar på L4 Robbie.
Jag förknippar denna låt med Dean Martin pch
Nancy Sinatra

En dubbelfråga. En filmfråga. Det har inte varit film
från början. Filmen var Mamma Mia och då förknippar man
den med ABBA. Mia på L5 och ABBA på V7.

Halvlek

Det blev en till dubbelfråga.
Vem sjunger "Sjörövarfabbe" jo det gör Pippi Långstrump.
Vi hörde en tysk version av låten
Pippi på L8 och Långstrump på V1.

Ytterligare en dubbelfråga.
denna gång fick vi höra Annelie Ryde sjunga "En sån karl"
men vem sjöng den låten först? Jo det var Lill Lindfors
Lill på L1 och Lindfors på V13.

En stor svensk slager. Vad heter låten?
Vi fick höra "Är du kär i mig ännu Klas-Göran"
Den förknippar man ju med Lill Babs
1:a ordet in på V11 Är.

Frågan vem sjunger ? Vi hörde "Inte bara drömmar"
och han som sjöng var Lasse Berghagen
hans förnamn Lars på L10.

Nu en Bellman visa. Hur är den inledande texten ?
Jag tänker på Fred Åkerström när jag hör denna
lilla visa "Så lunka vi så småningom"
Det lilla ordet  Så på L3.

Sista uppgiften för idag, Vem sjunger ?
Låten var "So what" och då blir det Pink
V12 skriv Pink.

Detta var krysset för idag och jag avslutar med denna sång.

Här är det mulet väder och det regnar, vi har redan fått 27 mm.
Det verkar att lätta på de mörka molnen nu.

Ni får ha en härlig lördag alla bloggare och alla andra med för den delen.

Kommentarer
Postat av: Marie

Håller tummarna och hoppas att vi vinner varsin klocka (eller lexikonet) nästa vecka.

Kram

2009-07-18 @ 22:47:27
URL: http://marieslillablogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0