Melodikrysset nr.25 2009

Nu är jag tillbaka med krysset efter lite semester.

Den första uppgiften var en dubbel fråga
Vem sjunger ? Låten var "The wonder of you" med Elvis Presley
Elvis in på V11 och Presley på V7.

En dubbelfråga igen. Vad heter låten på svenska ?
Det var "Adress Rosenhill" Adress på L2 och Rosenhill på V15.

Nu blev det en svensk topps låt. Lena Andersson sjöng
"Är det konstigt att man längtar bort nån gång"
 Hennes förnamn Lena in på L12.

En operett och det är verkligen inte mitt ämne men om jag inte
har rent fel så var det operetten "Läderlappen" så skriv
Läderlappen på V6.

Stora kast inom musiken för nu blev det Delta Rythm & blues
och ännu en grej som jag är ur kass på.
Det skulle vara en amerikanska som fått 9 grammis och hon ska
ha två förnamn så jag fick leta lite och kom fram till Mary J (Jane)
Mary in på L4.

Nu blev det en dubbel igen och denna gången var det Lennart Palm
som spelade en sorglig visa och det var " I en sal på lasarettet"
mer känd som "Lasarettvisan" så en på V9 och sal på V14.

Lena Ph sjöng "Kärleken är evig"  Frågan var vem som skrivit denna
låt och det har Per Gessle så hans efternamn Gessle på L8.

Nu har vi kommit till halvlek

Nu tolkade Brolle en Cornelius Vreeswijk låt "Felicia försvann-adjö"
Brolle passar på L3.

Den svåraste uppgiften för dagen. Jag kunde nynna med hela låten
men kom inte på vad den hette så jag fick verkligen fundera en stund.
Efter en stund kom jag på att Lill Lindfors sjungit den
 och nu kom jag på vad den hette och det var "Du är den ende"  Den in på L5.

"San Fransico bay blues" sjöngs av Eric Clapton. Hans efternamn
Clapton in på L1.

Film musik med Marlyn Monroe och hon sjöng "My heart belongs to daddy"
och filmen var "Låt oss älska"  så det lilla ordet oss ska in på V10.

En av årets sommar pratare sjöng sin egen "Dagny" och det var Owe Törnqvist
Hans förnamn sks in på L16 Owe.

Sista uppgiften för idag blev en norska som heter Åse Kleveland och hon sjöng
"Norrtälje"   Hennes förnamn Åse in på L13.

Som avslutning tog jag denna melodi.



Ni får ha en härlig helg.

Kommentarer
Postat av: vivan

va,,,var det Mary på L:4....trodde det var lady Gaga

Där ser man...och jag som skickade in det...fel!!!



Välkommna hem! Det har varit kul att följa er på resan genom Sverige! Tack för det!

Kramen!

2009-06-20 @ 12:56:50
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Mia

Oj, vad du är bra på Melodikrysset..!!!! L

Ha en fortsatt trevlig helg!!

2009-06-20 @ 17:03:48
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: soffie

det där löser jämt mina föräldrar så då får jag aldrig störa dem!

ha en go kväll

kram

2009-06-20 @ 21:17:53
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Sussa

Tack för påpekandet Ingrid. Vi var i Simrishamn också den dagen ... men FÖRLÅT, inte elakt menat att skriva fel!



O din lösning av Melodikysset verkar vara identiskt med min. Så det känns ju bra.



Postat av: soffie

en solkram till dej från mej

2009-06-21 @ 09:48:30
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: marie

vad mycket ni har upplevt, med er resa i sverige...

2009-06-21 @ 10:52:31
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Trolda

Åh vilken underbar RESA ni gjort!!! har inte varit här o kikat på ett tag o ser att det är mycket att läsa in...:) Bilderna från Nordkap är ju fantastiskt vackra!!! Förstår om det var en hänförande utsikt! tack för rundturen =D



Trolda - kramar =D

2009-06-21 @ 12:48:58
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0