Melodikrysset nr 45 2009

Så mycket som ska fixas så här på lördags
förmiddagen innan jag kan lyssna på radion
Nu sitter jag en stund i alla fall och försöker
lösa detta svåra kryss denna gång.
.
Ska försöka göra mitt bästa.
Då kör vi.
Första uppgiften för dagen var att vi skulle komma på
ett beskrivande ord som fanns i den inledande texten.
"Så skimrande var aldrig havet"
skimrande är ganska beskrivande
Skimrande in på L1.
.
En dubbelfråga. Vilka är dessa två folkkära herrar
som sjunger om "Tajta Jeans"
Brasse Brännströn och Magnus Härenstam var de båda
herrarna.
Brasse på V8 och Magnus på V14.
.
Låten vi fick höra nu var "Congratulations"
Tänker på Cliff Richard när den låten spelas
Då brukar man få presenter på en sådan dag.
present på L3.
.
Nu gick vi på bio.
Vilken film ? En äventyrsfilm.
Vad är det för slags yrkesmän det finns i filmerna ?
"Pirates of Caribbian" där finns det fullt med Pirater
Pirater på V5.
.
Dubbel igen. Nu var det två herrar igen men denna
gången var det underhållare för barn och ungdomar.
De sjöng "Tusenbitar" och det var Ola Ström och
Pär Dusö.
Ola-Ström på L2 och Pär på V6.
.
En sång om regn fick vi höra nu
"Regnet det bara öser ner"
och då bildas det så småningom pölar som man kan plaska i.
Pöl på L6
.
En duett med James Morrison och Nelly Furtado som sjöng
"Broken Strings"
Hennes namn Nelly på V9.
.
Halvlek
.
En välkänd låt som Ray charles sjöng.
Låten var "Georgia on my mind"
Hans förnamn Ray in på L7.
.
Nu kommer vi till en fråga som jag har svårt med
Det handlar om det militära.
för att kunna göra detta enligt titel måste man
ha gjort detta först.
En militär uppmaning.
Ankrat på V11. ???
Får återkomma när jag kan mer om detta svar.
.
En liten låt som vi egentligen kunde spela härom dagen
"Nej se det snöar" för visst snöade det då.
Lilla ordet se på V13.
.
Nu fick vi höra "Brudmarsch i Delsbo" av Orsa spelmän
vi skulle komma på en geografisk plats med hjälp
av grupp namnet och då får det bli
Orsa på L4.
.
Ett rockband och jag är ingen hejare av detta
Låten var i alla fall "Still loving you"
och efter lite googling så fick jag fram vad
gruppen hette det var The Scorpions
Scorpions på V1.
,
En svensk mustig Trubadur som sjöng en förfärlig låt
det var Bengt Sändh
Efter sin artist karriär så tillverkade och sålde han snus.
Snus på L12.
.
Sista uppgiften för dagen
Vem sjunger nu ?
Lars Winnerbäck sjöng från sin senaste cd
Lars på L10.
.
Så var krysset löst även denna lördag
och jag tar och avslutar med denna låt.
.
Ni får ha en härlig lördag
.
Vi hörs
Tjingeling

Kommentarer
Postat av: mimmi

Händer idag??

2009-11-07 @ 15:01:06
URL: http://miimiisfoto.blogg.se/
Postat av: Barbro

ÅH vad glad jag är att ha hittat din sida, jag löser oxå krysset varje lördag så mina nära vet att de inte får störa mej den timmen som är helig för mej. Kan som du allt utom V11. Men får forska vidare. Tack för dina inlägg här. BARBRO I GÖTEBORG.

2009-11-07 @ 18:21:23
Postat av: Ia

Nja, nån titel kan jag inte riktigt hjälpa Dig med mer än att det handlar om att kasta loss ;)

2009-11-09 @ 09:35:51
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0