Melodikrysset nr.46 2009

Nu har jag googlat färdigt.
Hade bekymmer med en låt.
Så här blev mitt resultat.
.
Första uppgiften för denna lördag var vem som sjöng?
Vi fick höra "Så glad som dina ögon" och det var
Agnetha Fältskog som sjöng
Hennes förnamn Agnetha in på L1.
.
Så fick vi höra ytterligare en svensk klassiker
och Arnold Johansson spelade "Med en enkel tulipan"
Enkel blev rätt ord ur titeln.
Enkel på V7.
.
Nu skulle vi komma på vilket instrument som det spelades på.
Russ Conway spelade "Lesson One" och det var på
ett spikpiano.
Spikpiano på L2.
.
En vacker duett med Sara Dawn Finer och Patrik Isaksson
De sjöng "Du som tog mitt hjärta"
Hans efternamn Isaksson på V10.
.
Mer svenskt, en visa. Något som sätts i rörelse, en sådan.
Låten var "Visa vid vindens ängar" och där är det en
tyllgardin som sätts i rörelse.
tyllgardin på L3.
.
Lill Lindfors sjöng en låt och den hette "I mig finns en sång"
"I mig finns en säng" hette den från början men ändrades senare
och melodin är lånad från Fédéric Chopin.
Detta var mitt huvudbry länge och mycket svår att hitta.
Chopin in på V13.
.
Nu en liten barnvisa av Alice Tegnér
"Tänk om jag hade en liten liten apa"
Vilket djur var frågan
och då får svaret bli apa på V11
.
Så var det halvlek
.
En låt som heter "Baila me" och gruppen
som spelade och sjöng heter Gipsy-Kings
Hela grupp namnet Gipsy-Kings in på V5.
.
En signatur från en TV-serie från amerika
Nord och Syd är också motsatts ord
som Anders Eldeman gav som ledtråd.
Nord in på V12.
.
Vem sjunger "Alla är vi sjömän" ?
Jo det gör Edvard Persson
Edvard in på L9.
.
En liten barnvis till av Alice Tegnér och denna
gången var det "Mors lilla Olle."
Vad heter killen i visan? Han heter Olle
Olle på V8.
.
En tjej som varit i Rio och spelat in en ny cd "Wave"
Det var Lisa Nilsson.
Hennes efternamn Nilsson in på L6.
.
Sista uppgiften för denna gång
Vad heter gruppen som sjunger ihop med
Sir Paul Mac Cartny? Låten kommer från en James Bond
film och det var "Livin let die" eller Leva låta dö på
svenska.
Gruppen var The Wings
Wings på L4.
.
Nu avslutar jag dagens kryss med denna låt
"Livin let die" med Paul Mac Cartny och The Wings
.
Ni får ha en trevlig och härlig lördag
Vi hörs
Tjingeling

Kommentarer
Postat av: Margaretha

Himmel...vet du....jag vaknade inte förän efter tio idag.... Fast då somnade jag efter två i natt förståss... Tåget "fastnade" i Hallsberg i tre timmar !!! Grrr....

Hade go nytta av dom varma vantarna för Stockholm var isande kall.

Och du....så gött att Eddie åkte ut...fniss...

Ha det finfint i helgen

Kram på dig

Margaretha

2009-11-14 @ 13:38:05
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Ewacarin

Melodikrysset är ett bra program, men numera löser jag inte det - men lyssnar på det ibland -

Grattis till att du äntligen vann.

Ha det riktigt skönt i helgen!

/Ewacarin

2009-11-14 @ 13:57:32
URL: http://echolmqvist.blogg.se/
Postat av: Stefan Falkelind

Önskar dig en riktig trevlig lördagskväll.

2009-11-14 @ 14:52:23
URL: http://falkelind.blogg.se/
Postat av: Nanna

Då kom vi fram till samma resultat, fast jag gogglar inte,jobbit..jag tävlar ju ändå bara mot mej själv ! Ha en bra kväll !

2009-11-14 @ 18:28:11
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: soffie

å va roligt du har det på lö.förmiddagarna,

Hoppas du har det mysigt nu på lö-kvällen

2009-11-14 @ 21:48:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ia

Härligt!!! Nu sparade jag en hel timme genom att läsa Din snabbresumé av programmet....hade ju skolhelg så jag missade..men nästa lördag är jag på igen :P

2009-11-15 @ 14:31:19
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0